Kald krig - oppstart

drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning

Lærerveiledning

1. Plenumsintroduksjon

Lærer presenterer målene for økta:

  1. Utvikle kompetanse i kildegransking og kildekritikk
  2. Lære sentrale begreper knyttet til kald krig

2. I små grupper på to eller tre

  1. Les oppskriften på kildekritikk
  2. Fordel tre kilder mellom dere i gruppa og jobb med oppgavene etter at dere har gransket kildene. Det kan være lurt å jobbe i delt skjerm med kilder og oppgaver.

Kilde 1: Lunsj med Averell Harriman

Kilde 2: Avhoppere fra polsk skip

Kilde 3: Arrestert bak jernteppet

Oppgaver

  1. Hva slags kildetype er dette?
  2. Hvem er opphavet til kilden?
  3. Når ble kilden skrevet?
  4. Nærlesning: Kan denne kilden brukes til å fortelle oss noe om den kalde krigen? I så fall: Hva?
  5. Skriv ett eller to spørsmål dere har lurt på mens dere leste kilden eller som dere lurer på nå etter å ha lest den.
  6. Finn svaret på spørsmålene dere har stilt ved å søke i www.norgeshistorie.no sine artikler eller google. Vurder kildene dere får opp gjennom søk med et kildekritisk blikk, som vil si at dere avgjør; kildetype, opphav, når kilden er skrevet og om dere får svar på spørsmålene dere har stilt.

3. I par

Fordel artiklene mellom dere (les to artikler hvis du rekker det) og svar på de spørsmålene under. Les gjennom spørsmålene før du leser.

Brobyggingspolitikk og vestvending

Nato-medlemskap og blokkpolitikk

Marshallplanen - fra skepsis til omfavnelse

  1. Hva gikk brobyggingspolitikk ut på?
  2. Hvorfor brister brobyggingspolitikken?
  3. Hva er Truman-doktrinen? 
  4. Hva er NATO og Atlanterhavspakten? 
  5. Når ble Norge medlem av NATO?
  6. Hva betyr "blokkpolitikk"?
  7. Hva betyr "jernteppet" og hvem brukte begrepet først?
  8. Hva var Marshallplanen og hvorfor var man skeptisk?
  9. Hva har Marshallplanen med Norges forhold til NATO å gjøre?
  10. Alle: Hvordan vil dere definere "kald krig"?
Fotografir av tre raketter som peker mot himmelen
Amerikanske luftvernsraketter på Rustan i Asker, 1959. Foto: NTB scanpix

4. Lærerstyrt plenumssamtale

  1. Hva forteller kildene dere har lest om hvordan Norge ble trukket inn i den kalde krigen?
  2. Refleksjon: Hvorfor forteller artiklene mer enn hver enkelt kilde? (la gruppene summe sammen før de svarer høyt)
  3. Oppsummering av kunnskap: Hva mener dere er det viktigste dere har lest i dag om "Norge og den kalde krigen"?

Kompetansemål

  • drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning
  • utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt
Emneord: Etter 1945
Publisert 8. mars 2019 16:55 - Sist endret 1. nov. 2023 14:10