1. Plenumsintroduksjon
Lærer presenterer målene for økta:
- Utvikle kompetanse i kildegransking og kildekritikk
- Lære sentrale begreper knyttet til kald krig
2. I små grupper på to eller tre
- Les oppskriften på kildekritikk
- Fordel tre kilder mellom dere i gruppa og jobb med oppgavene etter at dere har gransket kildene. Det kan være lurt å jobbe i delt skjerm med kilder og oppgaver.
Kilde 1: Lunsj med Averell Harriman
Kilde 2: Avhoppere fra polsk skip
Kilde 3: Arrestert bak jernteppet
Oppgaver
- Hva slags kildetype er dette?
- Hvem er opphavet til kilden?
- Når ble kilden skrevet?
- Nærlesning: Kan denne kilden brukes til å fortelle oss noe om den kalde krigen? I så fall: Hva?
- Skriv ett eller to spørsmål dere har lurt på mens dere leste kilden eller som dere lurer på nå etter å ha lest den.
- Finn svaret på spørsmålene dere har stilt ved å søke i www.norgeshistorie.no sine artikler eller google. Vurder kildene dere får opp gjennom søk med et kildekritisk blikk, som vil si at dere avgjør; kildetype, opphav, når kilden er skrevet og om dere får svar på spørsmålene dere har stilt.
3. I par
Fordel artiklene mellom dere (les to artikler hvis du rekker det) og svar på de spørsmålene under. Les gjennom spørsmålene før du leser.
Brobyggingspolitikk og vestvending
Nato-medlemskap og blokkpolitikk
Marshallplanen - fra skepsis til omfavnelse
- Hva gikk brobyggingspolitikk ut på?
- Hvorfor brister brobyggingspolitikken?
- Hva er Truman-doktrinen?
- Hva er NATO og Atlanterhavspakten?
- Når ble Norge medlem av NATO?
- Hva betyr "blokkpolitikk"?
- Hva betyr "jernteppet" og hvem brukte begrepet først?
- Hva var Marshallplanen og hvorfor var man skeptisk?
- Hva har Marshallplanen med Norges forhold til NATO å gjøre?
- Alle: Hvordan vil dere definere "kald krig"?
4. Lærerstyrt plenumssamtale
- Hva forteller kildene dere har lest om hvordan Norge ble trukket inn i den kalde krigen?
- Refleksjon: Hvorfor forteller artiklene mer enn hver enkelt kilde? (la gruppene summe sammen før de svarer høyt)
- Oppsummering av kunnskap: Hva mener dere er det viktigste dere har lest i dag om "Norge og den kalde krigen"?
Kompetansemål
- drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning
- utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt