Ytringer som styrker og svekker demokratiet

Tverrfaglig opplegg i norsk og historie knyttet til kompetansemålet utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet

I grupper (10-15 min)

Svar på utvalgte spørsmål fra videoen. Begrunn svaret. Svarene noteres på ark.

  1. Hva må vi ha for å kalle oss et demokrati?
  2. Hva har måten vi snakker med hverandre på å si for demokratiet?
  3. Er sosiale medier en trussel for demokratiet?
  4. Er det riktig å gi minoriteter egne rettigheter i et demokrati?

I grupper, stasjonsundervisning med oppgave (40 min)

Gruppene går til litteraturbordene og gjør oppgaven - se under.

Utvalget av bøker og tekster bør spres på flere bord slik at elevene kan flytte seg rundt. For gjennomgangens skyld er det lurt å nummerere tekstene. Dere kan også gjøre opplegget uten å ha tilgang på alle tekstene. Biblioteket kan sikkert også anbefale andre bøker.

Forslag til bøker:

Samenes historie 1751-2010

Samenes historie før 1751 

Derfor må du vite at jeg er same av Ella Marie Hætta Isaksen

Lappjævel av Kathrine Nedrejord

Tekster som skrives ut på forhånd:

Trolldomsforfølgelse av samer

Da samene ble Norges urfolk

Kronikk fra Joikakakedebatten (innlegg av Ella Marie Hætta Isaksen)

Ytring av filmregissør Egil Pedersen og Svar til Egil Pedersen

Ikke norsk nok, ikke samisk nok

Sak fra nrk.no

Unit Five: Han Mikkel

en samevits

et kommentarfelt

Oppgave (leses høyt):

Her har dere flere tekster. Finn ut hva slags type tekst dette er, og plasser den i skjemaet (del ut ark). Teksten skal plasseres etter hvilket perspektiv den viser:

Faglig perspektiv betyr at teksten bygger på forskning og fagkunnskap, er redegjørende eller argumenterende i stilen.

Personlig perspektiv betyr at forfatterens egne tanker eller syn på en sak er det viktigste i teksten, og den gir ofte uttrykk for følelser.

Utenfra-perspektiv betyr at teksten er skrevet av en som ikke er personlig berørt av temaet, f.eks. en som ikke selv er same.

Innenfra-perspektiv betyr at teksten er skrevet av en som selv er berørt av temaet, f.eks. en med samisk opphav.

I grupper

Jobb med spørsmålene:

  1. Hvilke av disse tekstene kan du bruke for å se samenes situasjon fra et samisk ståsted?
  2. Hva kan vi bruke disse tekstene til?
  3. Er det riktig at noen som ikke er same, skriver om samers liv og historie?
  4. Er alle disse tekstene viktige i et demokrati? Ranger fra viktigst til minst viktig. Og: Kan noen være skadelige for demokratiet?

I plenum

Skriv ned på en gul lapp én ting du mener svekker demokratiet og én ting du mener styrker demokratiet.

Forslag til dybdelæring

  1. Skrive en tekst med refleksjon rundt spørsmålet “Hvorfor er måten vi snakker med hverandre på viktig for demokratiet?”
  2. Reflektere over: Dere har sett på en offentlig samtale – den foregår i media, sosiale medier. Hvilken rolle spiller den – og hvilken rolle spiller vitser man forteller seg imellom?

Kompetansemål:

  • utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet
Emneord: det flerkulturelle Norge, samisk historie
Publisert 14. okt. 2022 11:31 - Sist endret 1. nov. 2023 16:13