I grupper (10-15 min)
Svar på utvalgte spørsmål fra videoen. Begrunn svaret. Svarene noteres på ark.
- Hva må vi ha for å kalle oss et demokrati?
- Hva har måten vi snakker med hverandre på å si for demokratiet?
- Er sosiale medier en trussel for demokratiet?
- Er det riktig å gi minoriteter egne rettigheter i et demokrati?
I grupper, stasjonsundervisning med oppgave (40 min)
Gruppene går til litteraturbordene og gjør oppgaven - se under.
Utvalget av bøker og tekster bør spres på flere bord slik at elevene kan flytte seg rundt. For gjennomgangens skyld er det lurt å nummerere tekstene. Dere kan også gjøre opplegget uten å ha tilgang på alle tekstene. Biblioteket kan sikkert også anbefale andre bøker.
Forslag til bøker:
Samenes historie 1751-2010
Samenes historie før 1751
Derfor må du vite at jeg er same av Ella Marie Hætta Isaksen
Lappjævel av Kathrine Nedrejord
Tekster som skrives ut på forhånd:
Kronikk fra Joikakakedebatten (innlegg av Ella Marie Hætta Isaksen)
Ytring av filmregissør Egil Pedersen og Svar til Egil Pedersen
Ikke norsk nok, ikke samisk nok
Oppgave (leses høyt):
Her har dere flere tekster. Finn ut hva slags type tekst dette er, og plasser den i skjemaet (del ut ark). Teksten skal plasseres etter hvilket perspektiv den viser:
Faglig perspektiv betyr at teksten bygger på forskning og fagkunnskap, er redegjørende eller argumenterende i stilen.
Personlig perspektiv betyr at forfatterens egne tanker eller syn på en sak er det viktigste i teksten, og den gir ofte uttrykk for følelser.
Utenfra-perspektiv betyr at teksten er skrevet av en som ikke er personlig berørt av temaet, f.eks. en som ikke selv er same.
Innenfra-perspektiv betyr at teksten er skrevet av en som selv er berørt av temaet, f.eks. en med samisk opphav.
I grupper
Jobb med spørsmålene:
- Hvilke av disse tekstene kan du bruke for å se samenes situasjon fra et samisk ståsted?
- Hva kan vi bruke disse tekstene til?
- Er det riktig at noen som ikke er same, skriver om samers liv og historie?
- Er alle disse tekstene viktige i et demokrati? Ranger fra viktigst til minst viktig. Og: Kan noen være skadelige for demokratiet?
I plenum
Skriv ned på en gul lapp én ting du mener svekker demokratiet og én ting du mener styrker demokratiet.
Forslag til dybdelæring
- Skrive en tekst med refleksjon rundt spørsmålet “Hvorfor er måten vi snakker med hverandre på viktig for demokratiet?”
- Reflektere over: Dere har sett på en offentlig samtale – den foregår i media, sosiale medier. Hvilken rolle spiller den – og hvilken rolle spiller vitser man forteller seg imellom?
Kompetansemål:
- utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet