Historien er en viktig del av vår identitet. Historien kan brukes til å bygge tilhørighet og fellesskap, og slik kan historie være et virkningsfullt verktøy om man for eksempel vil selge noe – eller samle, overbevise, underholde, påvirke eller indoktrinere andre mennesker.
Her kan du lese artikler med eksempler på bruk av norsk historie.
-
Bruk og misbruk av historien?
Hvordan kan forholdet mellom faghistorisk kunnskap og historiebruk forstås?
-
Historiebruk i politisk sammenheng
Politikere bruker historie til å legitimere og stake ut sin politikk. Men hva slags type historiefortellinger blir beslutningsgrunnlaget?
-
Birkebeinerne
De har gitt navn til skirenn, sykkelritt, brød og skinke, og i 2016 ble actionfilmen Birkebeinerne lansert – en av tidenes mest påkostede norske kinofilmer. Men hvem og hva var egentlig birkebeinerne?
-
Birkebeinerne: myter og realiteter
Mange filmskapere bruker historie. Vi som ser filmene tror ofte vi lærer hva som faktisk skjedde i fortida, men gjør vi det?
-
Bruken av Olav den hellige i moderne norsk historie
Olav den hellige har spilt en viktig rolle i norsk historie. Svært forskjellige politiske krefter har forsøkt å ta ham i bruk for sine formål.
-
Da historia om Hardanger vart merkevare
Geografisk merkevarebygging har vorte eit motefenomen og ein vekstindustri. Historie vert teken i bruk som ein reiskap i dette arbeidet.
-
Shetlands norrøne identitet og historie
Vikingreferanser er uløselig knyttet til shetlenderes selvforståelse og identitet.
-
Synnøve Finden og ”Synnøve Finden”
Historiefortelling har blitt viktig i merkevarebygging. Men historiene merkevarene forteller stemmer ikke alltid med den virkelige historien.
-
Stavangers første oljeeventyr
På slutten av 1800-tallet vokste en betydelig hermetikkindustri fram i Stavanger. Merkevarebygging oppsto på samme tid.