I mellomkrigstida ble den kommersielle reklamen systematisert og profesjonalisert i Norge. Reklamen spilte på mange strenger – drømmer om lekre saker og et bedre liv, saklige og iblant kvasivitenskapelige påstander, humor og bruk av kjendiser som anbefalte et produkt. I kildene under ser vi noe av dette, men også andre verdier for å selge.
Høsten 1920 slo en økonomisk krise inn i Norge. Inflasjon fikk Norges bank til å pålegge nordmenn å leve mer sparsommelige liv, men man innså snart at sparsommelighet og lavt forbruk ville føre til lav vekst og dermed forverre nedgangstidene. Samtidig økte norsk produksjon, blant annet av helt nye elektroniske varer som elektrisk komfyr og strykejern.
I reklamene under, som sto på trykk i ulike aviser og tidsskrifter i Norge i mellomkrigstiden, kan du studere hvordan slike nye varer ble markedsført.
Kilden
Tittel: | Reklame i Arbeiderkvinnen 1928 og 1929 |
---|---|
Datering: | 1920-tallet |
Opphav: | Norske vareprodusenter og varehus |
Hentet fra: | Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek. q325 (05) Ar16 |
---|---|
Rettigheter: | CC BY-NC |