Film som kilde - tverrfaglig norsk og historie
Reflektere over sammenhengen mellom fortid, nåtid og fremtid (historiebevissthet).
Økt 1
1. Diskuter to og to:
- Er dokumentasjonsfilm en bedre og en mer troverdig kilde enn fiksjonsfilm –hvorfor / hvorfor ikke?
2. Se på kilden:
Film: Samhold må til (den varer i ca 23 minutter).
3. I par:
- Hva får du vite om kvinnelige arbeidere i denne videoen?
- Hva får du vite om ulike klasser og klassekamp?
- Hva slår deg som annerledes og hva er likt som i dag når du ser på bildene fra 1. mai 1923?
- Hvorfor ble de såkalte arbeiderfilmene som Olav Dalgard regisserte laget i mellomkrigstiden, og på oppdrag fra hvem?
- Etter å ha sett hele videoen – svar på spørsmål 1 a) på nytt.
Økt 2
1. Diskuter først i grupper på to eller tre, deretter i plenum:
-
Finnes klassemotsetninger i dag? Hva er grunnene til det / grunnene til at det ikke finnes? En artikkel som kan gi bakgrunnskunnskap for diskusjonen er denne: Fra gatekamper til faste forhandlinger.
-
Hva kan redusere klasseforskjeller?
-
Diskuter hvordan økte klasseforskjeller kan bidra til å svekke eller utfordre demokratiet. Denne artikkelen kan gi argumenter til diskusjon: Aftenposten: Klasseforskjeller skaper ulikhet.
-
Et formål med historiefaget er å utvikle historiebevissthet. Det betyr å se sammenhenger mellom fortid, nåtid og fremtid. Hvorfor er det viktig?
2. Individuell hjemmeoppgave:
Velg en av oppgavene under og skriv maks en A4 side, halvannen linjeavstand, Times New Roman.
- Drøft påstanden: Klassemotsetningene var større i mellomkrigstiden enn de er i dag.
- Drøft påstanden: Klasseforskjeller kan svekke demokratiet.
- Drøft påstanden: Økonomisk ulikhet fører til et bedre samfunn.
- Drøft påstanden: Vi trenger ikke være kildekritiske til dokumentasjonsfilmer – de forteller sannheten.
Kompetansemål