Klassesamfunnet - tverrfaglig norsk og historie
Hva er et klassesamfunn og hvordan var klassesamfunnet i perioden 1850-1950?
1. I par:
Gå til kildene Oscar Bråthen fabrikkjentene og På besøk hos fabrikkeier Halvor Schou.
Les en kilde hver. Vurder kildenes opphav: Hvem har skrevet dem, når og hvorfor? Synes dere det er troverdige kilder? Hvorfor / hvorfor ikke?
2. I par:
- Fortell hverandre om innholdet i kildene dere har lest og hvilke kildekritiske vurderinger dere har gjort.
- I fellesskap fyller dere ut et venn-diagram på ark eller PC. Temaer for venn-diagrammet er hjem, hverdag, liv. Fyll inn både forskjeller og likheter.
3. Oppsummering i plenum:
Diskuter i klassen:
- Hvilke klasser beskriver de to kildene? Hva kjennetegner de ulike klassene?
- Hva forteller kildene om klassesamfunnet?
4. I par
- Les artiklene
- Et egalitært samfunn? (Egalitet = likhet. I et egalitært samfunn er i prinsippet borgerne likeverdige.)
- Flere blir middelklasse
- Basert på kildearbeidet og artiklene, skriv ned en definisjon av klassesamfunnet.
Forslag til videre arbeid:
- Lag en presentasjon eller skriv en tekst om klassesamfunnet i Norge 1850-1950 som inneholder bruk av historiske kilder og litteratur - og bruk av sekundærlitteratur (lærebok og artikler).

Relevant for "store spørsmål" i fagfornyelsen
- Hvordan har mennesker organisert seg i samfunn?
-
Hvordan har mennesker skaffet seg mat og livsgrunnlag, skapt og fordelt rikdom og ressurser?
Kompetansemål
- Reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjon til i dag har endret menneskers livsbetingelser og formet forventninger til framtida
- Utforske fortiden ved å formulere problemstillinger og antakelser og trekke slutninger
- Utforske fortiden ved å finne, vurdere og bruke historisk materiale av ulik art som kilder i egne framstillinger
Publisert 19. feb. 2019 16:07
- Sist endret 17. sep. 2021 18:10