Kampen for demokratiet og frigjøring

utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet

Til lærer og elev: om lyttestrategier

Plenum

Tre refleksjonsspørsmål:

  1. Ville du gått i demonstrasjon for noe du mener er viktig?
  2. Hvilke andre former (enn demonstrasjon) for kollektiv protesthandling kjenner du til
  3. Hvor viktig vil du si retten til å demonstrere eller protestere på andre måter er i et demokrati? 

Individuelt

Les artikler og lytt til lydklipp.

I lydklippet hører du professor i historie Astri Andresen, historiker Katri Somby og førsteamanuensis i historie Ketil Zachariassen i samtale med Ellen Cathrine Lund.

Med en læringspartner

  1. Se på listen over mulige protesthandlinger. Plukk ut de dere husker at samene brukte.
Arbeid for frigjøring og myndiggjøring
Å stifte organisasjoner og aksjonsgrupper
Offentlige møter
Boikott
Petisjoner (=søknad eller bønneskrift) og protestbrev
Brev/kronikker/innlegg i media
Pamfletter
Streik
Opprør
Internasjonal kontakt og samarbeid
Demonstrasjonstog
Sivil ulydighet
Avis
Underskriftskampanje

2. Finn en sak dere synes er verdt å kjempe for. Diskuter hvilke av disse arbeidsformene dere ville valgt for å nå gjennom.

Diskuter i plenum

Hvordan kan arbeid for myndiggjøring og frigjøring bidratt til å utvide demokratiet?

(Bruk eksempler fra både samenes historie og deres egne erfaringer eller tanker om hvordan man kan arbeide for frigjøring og myndiggjøring.)

En gruppe mennesker står rundt en kvinne
Sultestreikende samer møter statsminister Gro Harlem Brundtland utenfor slottet i februar 1981. I januar hadde utbyggingen av Alta-vassdraget startet opp igjen, etter å ha blitt vurdert lovlig i retten. Foto: Bernt Eide/Samfoto/NTB scanpix

Kompetansemål 

  • utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet

Emneord: samisk historie, det flerkulturelle Norge, Norge etter 1945
Publisert 11. okt. 2022 15:31 - Sist endret 1. nov. 2023 15:57