Til lærer og elev: om lyttestrategier
Plenum
Tre refleksjonsspørsmål:
- Ville du gått i demonstrasjon for noe du mener er viktig?
- Hvilke andre former (enn demonstrasjon) for kollektiv protesthandling kjenner du til
- Hvor viktig vil du si retten til å demonstrere eller protestere på andre måter er i et demokrati?
Individuelt
Les artikler og lytt til lydklipp.
- Samene si politiske organisering på 1900-talet
- Da samene ble Norges urfolk
- Sámi soga lávlla - samefolkets sang
- Lydklipp fra Samenes historie:
I lydklippet hører du professor i historie Astri Andresen, historiker Katri Somby og førsteamanuensis i historie Ketil Zachariassen i samtale med Ellen Cathrine Lund.
Med en læringspartner
- Se på listen over mulige protesthandlinger. Plukk ut de dere husker at samene brukte.
Arbeid for frigjøring og myndiggjøring |
---|
Å stifte organisasjoner og aksjonsgrupper |
Offentlige møter |
Boikott |
Petisjoner (=søknad eller bønneskrift) og protestbrev |
Brev/kronikker/innlegg i media |
Pamfletter |
Streik |
Opprør |
Internasjonal kontakt og samarbeid |
Demonstrasjonstog |
Sivil ulydighet |
Avis |
Underskriftskampanje |
2. Finn en sak dere synes er verdt å kjempe for. Diskuter hvilke av disse arbeidsformene dere ville valgt for å nå gjennom.
Diskuter i plenum
Hvordan kan arbeid for myndiggjøring og frigjøring bidratt til å utvide demokratiet?
(Bruk eksempler fra både samenes historie og deres egne erfaringer eller tanker om hvordan man kan arbeide for frigjøring og myndiggjøring.)
Kompetansemål
-
utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet