Opphevelsen av den dansk-norske slavehandelen
Var opphevelsen av den dansk-norske slavehandelen motivert av opplysningstidens ideer om menneskerettigheter?
1. Individuelt og i par:
- Les kildeintroduksjonen og kilden Opphevelsen av den dansk-norske slavehandelen og noter deg det du synes er oppsiktsvekkende og det som overrasker deg.
- Del det du har notert med læringspartner.
2. Les, tenk og snakk to og to om kildetolkning og kildekritikk:
- Finn tre eksempel på fakta i kilden.
- Får du vite at slavehandelen tok slutt i denne kilden? Begrunn svaret.
- Hvorfor skulle den dansk-norske slavehandelen oppheves – og hvordan?
3. Individuelt
Les artikkelen «Slaveri hjemme og ute»
Hva kjenner du igjen fra kilden? (ta notat)
4. Lærer i dialog med elever
Diskuter hva denne kilden kan brukes til og om vi kan tolke kilden dithen at den er påvirket av opplysningstidens ideer, deriblant menneskerettigheter?

Kompetansemål
- gjøre rede for tanker og ideologier som lå til grunn for politiske omveltninger fra opplysningstida til i dag og vurdere betydningen for menneskers muligheter til demokratisk deltakelse
- gjøre rede for årsaker til at kolonimakter underla seg landområder, og drøfte konsekvenser for mennesker og samfunn i land som ble kolonisert
- utforske historie ved å formulere problemstillinger og antagelser, og trekke slutninger
- utforske historie ved å finne, vurdere og bruke historisk materiale av ulik art som kilder i egne framstillinger
Publisert 12. okt. 2018 10:15
- Sist endret 17. sep. 2021 18:05