Andre verdenskrig - historisk empati
Drøft påstanden: Det er ikke riktig av oss i nåtid å bedømme folks handlinger og valg i fortida som riktige eller gale.
1. Individuelt
- Les artikkelen Overfallet
- Les kilden Halvdan Koht om varsler før 9.april
2. I grupper
- Diskuter: Er det mulig å forstå at Koht valgte å gjøre som han gjorde?
- Hvilke negative konsekvenser fikk det at han valgte som han gjorde?
- Hadde det noen positive konsekvenser?
3. I plenum
Drøft påstanden:
Det er ikke riktig av oss i nåtid å bedømme folks handlinger og valg i fortida.
- De som mener at påstanden er riktig, går til høyre i klasserommet. De som mener påstanden er feil, går til venstre.
- Venstresiden begrunner påstanden og gir eksempler, også eksempler som ikke handler om Koht, men om andre menneskers handlinger og valg under andre verdenskrig.
- Høyresiden gjør det samme
- De som endrer mening underveis bytter side.
4. Lærer
Oppsummering av historisk empati og det problematiske med å skulle forstå forskjellen på å forstå fortida på fortidas premisser og bedømming av handlinger og valg gjort i fortiden som gode eller dårlige.
Forslag til mer fordypning
Les mer om Halvdan Koht
Les artikkelen Norge i Folkeforbundet

Kompetansemål
- Planlegge og gjennomføre en undersøkelse av en historisk person og drøfte personens tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han/hun levde i
- Sammenligne ulike framstillinger av en hendelse og forstå at historiske framstillinger preges av ståsted og kontekst
- Beskrive bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og drøfte hvorfor bakgrunnen for samme krig eller konflikt kan framstilles forskjellig
- Utforske historie ved å formulere problemstillinger og antagelser, og trekke slutninger
- Utforske historie ved å finne, vurdere og bruke historisk materiale av ulik art som kilder i egne framstillinger
- Utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i krigssituasjoner, og vurdere konsekvenser av valgene de tok
Publisert 21. feb. 2019 14:16
- Sist endret 17. sep. 2021 18:03