Andre verdenskrig - motstandskamp
Drøft påstanden: Sivil motstand hadde lite for seg under andre verdenskrig.
Del klassen i tre. En gruppe gjør oppgave 1, en gruppe oppgave 2 og den siste gruppen gjør oppgave 3. Oversikt gjennom plenumdiskusjon i oppgave 4.
Oppgave 1.
Gå til kilden Motstandskampen til lærerne.
- Vurder kildens opphav og kildetype.
- Les kilden - kan den gi svar på hva slags motstand lærerne utøvde?
- Les artikkelen Holdningskampen mot nazismen
Oppgave 2.
Gå til kilden Sensur av lærebok.
- Vurder kildens opphav og kildetype.
- Les kilden - Diskuter i par hvorfor det var viktig for nazistene å kontrollere hva elevene lærte på skolen.
- Les artikkelen Holdningskampen mot nazismen
Oppgave 3.
Gå til kilden Brev til Quisling.
- Les kilden og vurder innholdet:
- Hva protesterte Ingrid Bjerkås mot?
- Hvilke konsekvenser fikk valgene hun tok?
- Les artikkelen Holdningskampen mot nazismen
Oppgave 4. Plenumsdiskusjon
- Drøft påstanden:
- Sivil motstand hadde lite for seg under andre verdenskrig.

Kompetansemål
- Utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i krigssituasjoner, og vurdere konsekvenser av valgene de tok
- Analysere hvordan framstillinger av fortiden har blitt brukt i Norge for å skape nasjonal identitet og drøfte hvilke virkninger dette har hatt for ulike grupper
- Utforske historie ved å formulere problemstillinger og antagelser, og trekke slutninger
- Utforske historie ved å finne, vurdere og bruke historisk materiale av ulik art som kilder i egne framstillinger
Publisert 19. feb. 2019 11:40
- Sist endret 17. sep. 2021 18:00