Livsmestring i industrialiseringens tid
Tverrfaglig prosjekt i norsk og historie med litteratur og kilder over 16 økter.

Introduksjon
Økt 1: Introduksjon
Lærer
Lærer introduserer «det moderne gjennombruddet», realismen og naturalismen. Lærer gir også et kort riss av industrialiseringen og Norge i andre halvdel av 1800-tallet.
Tips til lærer: Norge blir et industriland, , og
Oppgave 1 - i par
- Se på maleriene i kilden: Norsk kunst- realisme.
- Er det noen detaljer du synes er spennende i noen av maleriene? Gi eksempler.
- Kan dere se noen kontraster mellom maleriene? Gi eksempler.
- Hvorfor plasseres denne kunsten innenfor stilretningen realisme?
- Hva forteller maleriene om det norske samfunnet på slutten av 1800-tallet?
- Hva forteller maleriene om mennesker og sosial lagdeling på slutten av 1800-tallet?
Oppgave 2 - i plenum
- Diskuter svarene fra oppgave 1 i plenum.
- Kan man bruke disse maleriene som historisk kilde? Diskuter.
Oppgave 3 - induviduelt / i pleunum
Lærer introduserer begrepene kilder (primærkilder og sekundærkilder) og sekundærlitteratur.
- Gå inn på kildeoversikten for perioden 1870-1914.
- Hvilken kilde får du mest lyst til å lese?
- Kan man bruke skjønnlitteratur som historisk kilde?
Lærer
Lærer informerer om hva som skal skje de neste ukene.
Barndom/ungdomstid
Økt 2: Barndom på husmannsplassen
Tips til lærer:
Økt 3: Barndom i byen
Oppgave 1 - individuelt
Les kilden: Arbeiderminner- byliv.
Legg merke til de forskjellige scenene og personene som preget gatebildet. Dette blir viktig i neste oppgave.
Oppgave 2 - i plenum
Mimeleken:
- Klasssen deles inn i grupper på ca. fire.
- Hver gruppe får utdelt en eller flere lapper med hva de skal mime fra lærer: Elevene finner ordet i kilden de har lest og forbereder seg på hvordan de skal mime ordet.
- Forslag til ord: Gjøglerbu, Fiskertorg, Fanger i spissrotgang, Gatemusikanter, Hestetrafikk, Fillepellere, Blindekarl, Kolonihandler, Lirekassespillere, Kramkarer og skreppekarer, Kinematograf, Søndagsskole, Marken, Patruljerenede politi, Spanske danserinner, Renovasjonsarbeidere, Tjukkmarjagutta.
- Hver gruppe mimer et ord etter tur. Gruppa som mimer får poeng hvis noen klarer å gjette hva de mimer. De som gjetter riktig får også poeng. En vinner kåres og får heder og ære.
- Oppsummer i plenum: Hva synes dere er det mest spennende med livet i byen på slutten av 1800-tallet?
Tips til lærer: Hovedstaden Christiania, Byene vokser og
Økt 4: Barndom på fabrikken
Opplegg: Barndom på fabrikken
Økt 5: Barnearbeid
Oppgave 1 - i par
- Gå til Fabrikktilsynsloven.
- Les kildeintroduksjonen.
- Finn datering og opphav på kilden.
- Les paragraf 17-35 i kilden og diskuter med læringspartner hvilken paragraf dere synes er viktigst.
Oppgave 2- i plenum
- Hvilke kildekritiske hensyn bør man ta til denne kilden?
- Hvilke andre kilder kan man bruke for å finne ut mer om barnearbeid på denne tiden?
Oppgave 2 - individuelt
- Les artikelen: Dagligliv og levekår
Oppgave 3 - i plenum
I denne oppgaven skal du vurdere påstandene under.
Alle reiser seg og samler seg midt i klasserommet. Lærer leser opp en og en påstand. Høyre i klasserommet = ja, venstre = nei. Gå til ja- eller nei-siden av klasserommet beroende på om du er enig eller uenig i påstanden. Vær forberedt på å begrunne ditt standpunkt ved å referere til alt dere har lest og lært så langt om barndom og det norske samfunnet på slutten av 1800-tallet.
- Barndom i en husmannsfamilie var helt annerledes enn barndom i en arbeiderfamilie
- Kosten var variert på 1800-tallet
- Barn på 1800-tallet hadde ikke fritid
- Barnearbeid i byen ble ansett som verre enn barnearbeid på bygda
- Barnearbeid tok slutt med fabrikktilsynsloven
- Barnearbeid ble forbudt fordi skolegang ble viktigere
- Boligforholdene var bedre i byen enn på landet
- Barn hadde større frihet på 1800-tallet enn i dag
- Det var ikke rom for å være ungdom på 1800-tallet
Økt 6: Skolegang
Opplegg: Skole og utdanning
Flytte hjemmefra
Økt 7 og 8: Til byen for å gå på skole
Les et utdrag fra Bondestudentar. Stopp opp for analyse og refleksjon i plenum underveis. Hvilke kjennetegn på naturalisme finner dere i utdraget?
Økt 9: Fra bygd til by
Opplegg: Eilert Sundt: om innflyttere i Christiania
Tips til lærer: «Byene vokser» og «Byvekst og bygdemiljø».
Økt 10: Bylivets skyggeside 1
Les: Amalie Skram – Karens jul
Oppgave 1 - i par
- Beskriv karakterene i novellen.
- Pek på litterære virkemidler.
- Finn kjennetegn på naturalismen i novellen.
- Er det en moral eller et budskap i novellen? I såfall hva?
Skriv ned svarene.
Oppgave 2- i plenum
- Hvorfor vil ikke Karen la politimannen hjelpe seg? Kunne Karen gjort noe annerledes? I såfall hva?
- Hva mener dere om politimannens handlinger? Kunne han ha handlet annerledes?
- Kan vi hente ut noen historiske fakta fra novellen?
- Er novellen relevant i dag?
Økt 11: Bylivets skyggeside 2
Oppgave 1 - i plenum
Les kildeintroduksjonen og se nøye på kilden Prinds Christian Augusts minde. I forrige økt jobbet dere med "Karens jul" av Amalie Skram. Kan denne kilden gi dere nye tanker omkring hvorfor Karen og politimannen gjorde som de gjorde? Diskuter i fellesskap.
Oppgave 2 - i par/plenum
- Formuler en problemstilling som kilden gir et svar på.
- Skriv problemstillingen på en post-it og lever denne til lærer.
- Oppsummering i plenum: Lærer trekker og leser opp et utvalg problemstillinger og klassen kan drøfte hva som er en god problemstilling.
Oppgave 3 - individuelt
- Les artikkelen Tukthus og botsfengsel – fra asken til ilden.
- Lag et tankekart om forbrytelser, straff og fattigdom på slutten av 1800-tallet basert på artikkelen og kilden. Bruk gjerne et digitalt tankekart dersom du ikke foretrekker penn og papir.
Økt 12: Flytte til Amerika
Oppgave 1 - plenum
- Diskuter hvorfor folk flytter på seg fra et kontinent til et annet.
- Hva vet dere om utvandringen til Amerika? Skriv stikkord på tavla.
Oppgave 2 - grupper på tre
- Les et Amerikabrev hver individuelt. Les også kildeintroduksjonen nøye. Ta notat av hva du synes er mest interessant i ditt brev. Velg mellom:
- Amerikabrev- nyheter fra landet i vest
- Amerikabrev: om reisen fra Norge og om å etablere seg i et nytt land
- Amerikabrev: pakketips til nye utvandrere
- Fortell hverandre om brevene dere leste og hva dere syntes var interessant.
- Les artikkelen Suget frå Amerika
- Gruppen oppsummerer hva brevene sammen gir av innsikt som man ikke får i artikkelen.
Oppsummering - i plenum
- Hvordan kan Amerikabrev brukes til å få innsikt i hvorfor mange nordmenn drog til Amerika?
- Hvilke kildekritiske hensyn må man ta når man bruker Amerikabrev som kilder?
- Hvilke andre årsaker til migrasjonen har du lært om i timen?
- Hva er forskjellen på en kilde og en artikkel? Hva forteller dette om hvordan historie blir til?
Tips til lærer: Utvandring fra Norge
Økt 13: Mellom to kulturer
Oppgave 1 - induviduelt
Les et romanutdrag: Fortelling om norske nybyggere i Amerika
Oppgave 2 - i par/plenum
- Hvorfor blir Beret (moren) så sint på stormøtet i skolehuset?
- Diskuter utfordringer Peder har med sin identitet.
- Hvilke symboler finnes i utdraget?
- Kan man bruke skjønnlitteratur som historisk kilde? I såfall hva kan man bruke den som kilde til?
Oppgave 3 - i plenum
Oppsummering av tema:
- Hvorfor flyttet så mange nordmenn på seg i andre halvdel av 1800-tallet?
- Hvilke muligheter og handlingsrom hadde bygdeungdom i siste halvdel av 1800-tallet?
Møte med det moderne
Økt 14: Hamsun-Sult
Oppgave 1 - individuelt
Les kildeintroduksjonen og utdrag 1 av Knut Hamsun – Sult (side 5-11).
Oppgave 2 - i par
- Beskriv hovedkarakteren og plassér hans sosiale tilhørighet.
- Hvorfor plasseres denne boken i nyromantikken og ikke i realismen?
- Hvilket inntrykk får du av Kristiania gjennom dette utdraget?
Økt 15: Hamsun-Sult
Oppgave 1 - individuelt
Les utdrag 2 av Knut Hamsun – Sult ( side 129-141).
Oppgave 2 - i plenum
Diskuter: Er skjønnlitteratur skrevet på 1800-tallet relevant for oss i dag?
Økt 16: Det nye og ukjente
Oppgave 1 - i plenum
- Les Sigbjørn Obstfelder – Jeg ser høyt i klassen.
- Hva handler diktet om?
- Se på virkemidler i diktet.
- På hvilke måter kan ungdom i dag kjenne seg igjen i diktet?
Oppgave 2 - i par
- Se på maleriene til Edvard Munch – Livsfrisen. Sammenlign Munchs malerier med maleriene dere har sett på tidligere i Norsk kunst- realisme ved å se på følgende virkemidler:
- motiv
- farger
- maleteknikk
- Kan maleri brukes som historisk kilde? I såfall til hva?
Vurdering
Muntlig vurdering
Jobb i par. Forbered en muntlig presentasjon om ett av følgende tema. Lag en problemstilling selv som dere svarer på i presentasjonen. Presentasjonen skal ta maks 5 minutter. I en samtale med lærer etterpå skal dere kunne vise videre forståelse for temaet, samt kunne vurdere kildene dere har brukt. Samtalen skal ta maks 5 minutter.
- Migrasjon i Norge på 1800-tallet
- Barndom og ungdomstid i Norge på 1800-tallet
- Næringsutvikling og sosiale forhold i Norge på 1800-tallet
- Utdanning og skolegang i Norge på 1800-tallet
- Arbeidsliv i Norge på 1800-tallet
Skriftlig vurdering
Velg én av de tre oppgavene under. Skriv en fagartikkel på 2-3 sider. Lag overskrift selv.
- Diskuter hvilke muligheter og begrensninger ungdom i Norge hadde på 1800-tallet. Bruk historiske kilder, artikler og skjønnlitteratur til å underbygge argumentasjonen.
- Velg to av de litterære verkene du har lest. Skriv en litterær tolkning av begge verk og sett tekstene inn i en kulturhistorisk kontekst.
- Velg minst to maleri og diskuter hvordan billedkunsten kan ses i sammenheng med utviklingen på andre samfunnsområder i Norge på slutten av 1800-tallet.
Kompetansemål
- Historie:
- Gjøre rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjonen og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet
- Gi eksempler på hvordan forskjellige uttrykk innenfor musikk, arkitektur eller billedkunst i en tidsperiode kan ses i sammenheng med utviklingen på andre samfunnsområder
- Gjøre rede for befolkningsutviklingen i et lokalsamfunn over en lengere periode og diskutere hvilke faktorer som har hatt betydning for innbyggernes livssituasjon
- Gjøre rede for hvordan arbeidsliv og arbeidsdeling mellom kjønnene har endret seg i Norge fra 1800-tallet og fram til i dag
- identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger
- bruke digitale verktøy til å planlegge, gjennomføre og presentere en problemorientert undersøkelse ut fra egne spørsmål til et historisk materiale
- presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlinger
- Norsk:
- analysere, tolke og sammenligne et utvalg sentrale norske og noen internasjonale tekster fra ulike litterære tradisjoner fra romantikken til i dag, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
- drøfte norskfaglige og tverrfaglige emner ved hjelp av fagterminologi og helhetlig argumentasjon
- orientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjon
- uttrykke seg med et presist og nyansert ordforråd og mestre språklige formkrav
- skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og beherske digital kildehenvisning
- bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon