Skole og utdanning
Hvilken rolle spilte skole og utdanning i barn og unges liv på slutten av 1800-tallet?
Oppgave 1 - i plenum
Les Lov om folkeskole og Språkinstruks for samiske og kvenske skolebarn høyt i klassen. Stopp opp for utdypning og refleksjon.
Oppgave 2 - individuelt
Les artikkelen: Hva slags skole skulle landet ha?
Oppgave 3 - i plenum
Diskusjon i plenum:
- Hvilken betydning hadde skole for demokratisering på 1800-tallet?
- Hvilken betydning hadde skole for nasjonsbygging på 1800-tallet?
- Drøft påstand: Hensikten med skolen var at barn skulle ta ansvar for sitt eget liv.
- Drøft påstand: Skolens hensikt var å disiplinere befolkningen.
- Diskuter: Hva er skolens hensikt i dag?

Kompetansemål K06:
- Gjøre rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjonen og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet
- Gjøre rede for befolkningsutviklingen i et lokalsamfunn over en lengere periode og diskutere hvilke faktorer som har hatt betydning for innbyggernes livssituasjon
- Gjøre rede for hvordan arbeidsliv og arbeidsdeling mellom kjønnene har endret seg i Norge fra 1800-tallet og fram til i dag
- Identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinge
Kompetansemål fagfornyelsen (ikke vedtatt)
- reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers livsbetingelser og formet forventninger til framtida
- Utforske fortiden ved å finne, vurdere og bruke historisk materiale av ulik art som kilder i egne framstillinger
Publisert 14. aug. 2019 15:34
- Sist endret 19. mars 2020 12:35