Barndom på fabrikken

reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers livsbetingelser og formet forventninger til framtida

Lærerveiledning

1. Oppstart i plenum, diskuter:

  1. Studer bildet under, hvilke forventninger tror dere barna på bildet har til fremtiden?

2. Individuelt

  1. Les kilden: Arbeiderminner Halden tændstikfabrik
  2. Finn eksempler på positive opplevelser i Hannas liv.

3. Fordypning i grupper

Klassen deles i grupper på to eller tre. Hver gruppe får ett tema. Elevene skriver ned alt de får vite om dette temaet i kilden de har lest.

  • Fyrstikkindustrien
  • Innvandring
  • Mat
  • Barnearbeid
  • Skolegang
  • Lek og fritid

En gruppe fra hvert tema blir trukket til å fortelle klassen hva de har funnet. De andre gruppene med samme tema supplerer.

4. I plenum 

Oppsummering:

  1. Hva forteller kilden om industrialiseringen i Norge på slutten av 1800-tallet?
  2. Hva får du ikke vite om industrialiseringen fra kilden?
  3. Diskuter fordeler og ulemper med barnearbeid da og nå.
Arbeidstokken ved Hafslund Sulfitfabrikk i Skjeberg fotografert i 1895. Foto: Narve Skarmoen. Eier: Østfold fylkes billedarkiv.

Kompetansemål

  • reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers livsbetingelser og formet forventninger til framtida

  • gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold samt menneskers liv og levekår

Emneord: 1814–1905
Publisert 14. aug. 2019 15:22 - Sist endret 12. feb. 2024 13:56