1. Oppstart i plenum, diskuter:
- Studer bildet under, hvilke forventninger tror dere barna på bildet har til fremtiden?
2. Individuelt
- Les kilden: Arbeiderminner Halden tændstikfabrik
- Finn eksempler på positive opplevelser i Hannas liv.
3. Fordypning i grupper
Klassen deles i grupper på to eller tre. Hver gruppe får ett tema. Elevene skriver ned alt de får vite om dette temaet i kilden de har lest.
- Fyrstikkindustrien
- Innvandring
- Mat
- Barnearbeid
- Skolegang
- Lek og fritid
En gruppe fra hvert tema blir trukket til å fortelle klassen hva de har funnet. De andre gruppene med samme tema supplerer.
4. I plenum
Oppsummering:
- Hva forteller kilden om industrialiseringen i Norge på slutten av 1800-tallet?
- Hva får du ikke vite om industrialiseringen fra kilden?
- Diskuter fordeler og ulemper med barnearbeid da og nå.
Kompetansemål
-
reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers livsbetingelser og formet forventninger til framtida
-
gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold samt menneskers liv og levekår