Barndom på fabrikken
Hvordan var livet som barn i en arbeiderfamilie på slutten av 1800-tallet?
Oppgave 1 - Individuelt
- Les kilden: Arbeiderminner Halden tændstikfabrik
- Finn eksempler på positive opplevelser i Hannas liv.
Oppgave 2 - fordypning i grupper
Klassen deles i grupper på to eller tre. Hver gruppe får ett tema. Elevene skriver ned alt de får vite om dette temaet i kilden de har lest.
- Fyrstikkindustrien
- Innvandring
- Mat
- Barnearbeid
- Skolegang
- Lek og fritid
En gruppe fra hvert tema blir trukket til å fortelle klassen hva de har funnet. De andre gruppene med samme tema supplerer.
Oppgave 3 - i plenum
Oppsummering:
- Hva forteller kilden om industrialiseringen i Norge på slutten av 1800-tallet?
- Hva får du ikke vite om industrialiseringen fra kilden?
- Diskuter fordeler og ulemper med barnearbeid da og nå.

Kompetansemål K06:
-
Gjøre rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjonen og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet
-
Gjøre rede for befolkningsutviklingen i et lokalsamfunn over en lengere periode og diskutere hvilke faktorer som har hatt betydning for innbyggernes livssituasjon
-
Gjøre rede for hvordan arbeidsliv og arbeidsdeling mellom kjønnene har endret seg i Norge fra 1800-tallet og fram til i dag
-
identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinge
Kompetansemål fagfornyelsen (ikke vedtatt)
-
gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold samt menneskers liv og levekår
-
reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers livsbetingelser og formet forventninger til framtida