Industrialisering og fabrikker
Industrialiseringen i hovedstaden Kristiania startet langs Akerselva. Hvordan var teknologien og hva slags arbeid foregikk?
1. Individuelt arbeid:
Les kilden Hjula veveri raskt en gang og deretter les den grundig.
2. Hele klassen samtidig:
Presskriv i 5 minutter. Lærer tar tiden. Skriv ned alt hva kilden forteller deg. Bruk gjerne stikkord. Skriv så mye som mulig!
3. Gå sammen i grupper på fire:
Del hva dere skrev ned. Prøv å sortere punktene deres etter følgende tema:
- Bygget
- Plassering
- Produkter
- Teknologi og energi
- Mennesker
- Finansiering
4. I plenum:
Summer opp hva gruppene har funnet ut.
Avsluttende diskusjon:
- Hvordan ville det være å jobbe her?
- Hvilken verdi har det å lese denne samtidige kilden?

Kompetansemål K06:
- Identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger
- Gjøre rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet
Kompetansemål fagfornyelsen (ikke vedtatt)
- gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold samt menneskers liv og levekår
- reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers livsbetingelser og formet forventninger til framtida
- utforske historie ved å formulere problemstillinger og antagelser, og trekke slutninger
- utforske historie ved å finne, vurdere og bruke historisk materiale av ulik art som kilder i egne framstillinger
Publisert 22. okt. 2018 12:39
- Sist endret 19. mars 2020 12:31