Kilder til kristningen av Norge

Hva forteller kildene om kristningen av Norge?

Halve klassen leser Olav Tryggvasons saga - om kristningen.
Den andre halvparten leser Håkon den godes saga - om kristningen.

Oppgave 1- i par

  1. Les kildeintroduksjonen (det som står over bildet)
  2. Hvem har skrevet kilden?
  3. Når er den skrevet?
  4. Hva slags type kilde er det?

Oppgave 2 - i par

  1. Les selve kilden (begynner under bildet)
  2. Hvem handler kilden om?
  3. Hvordan gikk kongen frem for å innføre kristendommen i Norge?
  4. Hva forteller kilden om hvordan folket tok i mot kristendommen?
  5. Hvilke ritualer nevnes i kilden? Hvilke ritualer hører til den nye religionen og hvilke hører til den gamle?

Oppgave 3 - i plenum

  1. Hva forteller kildene om kristningen av Norge?
  2. Var det noen forskjell på de to kongenes fremgangsmåte? I såfall hvilke?
  3. Er det sannsynlig at kristningen foregikk slik Snorre forteller om i sagaene?

Oppgave 4 - i plenum

  1. Les kilden Vitnebrev om fiskerettigheter høyt i klassen.
  2. Hva forteller denne kilden om kristningen av Norge?
  3. Hva er forskjellen på denne kilden og kildene dere leste i sted?

Oppgave 5 - individuelt

Skriv et avsnitt basert på kildene du har lest og det dere har snakket om i klassen. Bruk gjerne setningene under som en ramme for din egen tekst. Skriv hele setninger.

  • Flere av kildene fra middelalderen forteller om kristningen av Norge. Snorre Sturlason skrev…
  • I Olav Tryggvasons saga står det at kongen innførte kristendom ved å…
  • I følge Håkon den godes saga, som også er skrevet av Snorre, står det at…
  • Folk tok imot den nye religionen …
  • Det finnes også andre typer kilder som forteller om kristningen som for eksempel…
  • Her står det at…
  • Ved å lese de tre kildene samlet får vi…
Christian Krogh: Illustrasjon til "Olav den helliges saga" i Snorre Sturlason, Kongesagaer, Kristiania 1899

Kompetansemål K06:

  • finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger
  • gjøre rede for samfunnsforhold og statsutvikling i Norge fra ca 700 til ca 1500 og diskutere mulig påvirkning fra andre kulturer, samfunn og stater
  • forklare hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært med på å forme tidlige samfunn

Kompetansemål fagfornyelsen (ikke vedtatt)

  • vurdere endringer i fordeling og legitimering av makt fra middelalderen til og med tidlig nytid
  • gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold samt menneskers liv og levekår
  • utforske historie ved å stille spørsmål og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar

Kompetansemål i norsk K06

  • gjøre rede for noen sentrale likheter og forskjeller mellom norrønt og moderne norsk språk
  • lese et utvalg sentrale norske og noen europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og kommentere form og innhold
  • referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige situasjoner

Kompetansemål i norsk etter fagfornyelsen (ikke vedtatt)

  • lese norrøne tekster i oversettelse og sammenligne dem med tekster fra nyere tid
Emneord: Vikingtid, Middelalder, Tverrfaglig
Publisert 18. juni 2019 14:26 - Sist endret 19. juni 2019 11:20