Industrialisering og fabrikker

Industrialiseringen i hovedstaden Kristiania startet langs Akerselva. Hvordan var teknologien og hva slags arbeid foregikk?

1. Individuelt arbeid:

Les kilden Hjula veveri raskt en gang og deretter les den grundig.  

2. Hele klassen samtidig:

Presskriv i 5 minutter. Lærer tar tiden. Skriv ned alt hva kilden forteller deg. Bruk gjerne stikkord. Skriv så mye som mulig!

3. Gå sammen i grupper på fire:

Del hva dere skrev ned. Prøv å sortere punktene deres etter følgende tema:

  1. Bygget
  2. Plassering
  3. Produkter
  4. Teknologi og energi
  5. Mennesker
  6. Finansiering

4. I plenum:

Summer opp hva gruppene har funnet ut.

Avsluttende diskusjon:

  1. Hvordan ville det være å jobbe her?
  2. Hvilken verdi har det å lese denne samtidige kilden?
Trykk av industribygninger langs Akerselva, Oslo
Hjula Veveri ved Akerselva, Oslo. Trykket er antagelig fra "Nordiske Billeder", utgitt København i 1867. Foto og eier: Norsk Folkemuseum. CC BY-NC

Kompetansemål K06: 

  • Identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger
  • Gjøre rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet

Kompetansemål fagfornyelsen (ikke vedtatt)

  • gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold samt menneskers liv og levekår
  • reflektere over hvordan teknologiske omveltninger fra den industrielle revolusjonen til i dag har endret menneskers livsbetingelser og formet forventninger til framtida
  • utforske historie ved å formulere problemstillinger og antagelser, og trekke slutninger
  • utforske historie ved å finne, vurdere og bruke historisk materiale av ulik art som kilder i egne framstillinger
Emneord: 1800-tallet, Industrialisering
Publisert 22. okt. 2018 12:39 - Sist endret 14. mars 2019 10:54